Sunday 20 April 2008

Kepada Peminat-Peminat Muzik di Malaysia

Disclaimer: This post was written in response to the post at this little blog and the numerous boneheaded comments people make under the cloak of anonymity of the interwebs.

Kenapa kita perlu fikir tentang siapa pengkarya tu dalam menentukan sama ada kita nak suka karya mereka atau tidak? Peliklah.

Tak semua orang akan suka sesuatu, itu lumrah manusia. Tapi tak bermakna kamu, dia atau sesiapa perlu bersusah payah untuk menunjukkan kebencian terhadap sesuatu. Cuba jadi peminat yang berfikir, dan berfikiran terbuka. Cuba dengar hasil titik peluh orang melalui corong-corong speaker kamu yang kamu beli dengan duit mak bapak kamu (sebab kamu tak ada kerja) dan fikirkan apa yang si pengkarya nak sampaikan. Itu sebahagian dari hidup mereka. Kamu tak layak nak dismiss hidup orang dengan begitu mudah tanpa menimbang apa yang kamu tak tahu.

Dengar, hayati, kalau suka hargai. Mungkin dengan cara sebegitu kamu lebih faham maksud menjadi insani.

Kamu mungkin ada terasa hati dengan apa-apa yang keluar dari mulut si pengkarya. Mungkin juga kamu rasa dia tidak sempurna dari segi manners dan akhlak. Atau kamu benci sebab seluruh kumpulan kamu pun tak suka orang tu, tanpa mengetahui sebabnya. Tak perlulah kamu nak menghasut orang lain untuk sama-sama membenci orang tu. Tak cool pun. Kalau betul-betul kamu mahu jadi cool, cuba kamu nilai seseorang pengkarya itu dengan karyanya. Bandingkan dengan karya-karya agung lain yang kamu tahu (ke kamu tak ada?), cari keindahan yang cuba diceritakan.

Aku tak nak jadi apologist Hujan, tapi aku komen dari pandangan seorang peminat muzik yang rasa muzik Hujan sedap didengar dan rasa mereka pemuzik yang berbakat di atas stage. Aku juga bukan scenester yang kononnya cukup arif dengan selok-belok muzik underground kita. Apa yang aku suka, aku dengarlah.

Biarlah mereka nak berlagak atau berperangai jerk (kalau betul mereka begitu), kamu tak perlu menjadikan mereka kawan kamu. Kawan-kawan kamu pun patut dah cukup banyak kalau betul kamu se-cool yang kamu sangka. Aku rasa Hujan tak berlagak, tapi mungkin kamu saja yang terhegeh-hegeh. Alah, kalau kamu cool mesti Hujan tak berlagak dengan kamu.

Biarlah Hujan tak suka gay (dan mungkin betul mereka tak suka gay). Yalah, sebab mereka straight. Kalau kamu pun mesti tak suka gay jugak, unless kamu gay dan mahu ahli Hujan menjadikan kamu sebagai bitch mereka. Mungkin sebab itu kamu melenting bila Hujan kata mereka tak suka gay.

Biarlah Hujan chauvinist dengan menggunakan perkataan "awek" (kalau betul itu menunjukkan chauvinism), bukannya kamu nak jadi awek dia. Kamu pun ada banyak benda lagi yang perlu dibuat, dan dikejar ramai jejaka yang gentleman dan lebih handsome dari Hujan. Ke kamu tak ada? Alah kalau kamu hot, mesti Hujan pun gilakan kamu, kan!

Bodoh.

Tak payah jadi kambing biri-biri, ikut mengembek kalau kawan-kawan semua tengah gatal mengembek. Lebih jelas, tak perlu nak fikir hidup personal Hujan. Kalau kamu rasa lagu mereka sedap, dengar. Kalau tak, carilah band lain yang kamu suka.

Aku lebih rela jadi biri-biri minoriti dari biri-biri bodoh.

11 comments:

e-one said...

sy sokong Dan comel...

Anonymous said...

betapa saya ingin mengatakan bende yg sama, tetai dlm bahasa inggeris..dlm BM takut bunyi mcm celaka pulak. tapi telah terbukti, walaupun dlm BM, mmg tersusun ayat, juga betul dari sudut tatabahasa! syabas! saya sokong hujan, saya anti homo!!

Anonymous said...

saya fikir mmg muzik mereka sedap di dengar, tak di nafikan mereka berbakat. tapi bila masa mereka mula menunjukan kebencian terhadap sesetangah golongan, itu sesuatu yg tidak patut di lakukan.. kenapa perlu benci pada golongan gay dan lesbian.... apa sebenarnya salah mereka ini... sebelum ini saya yakin ramai di kalangan mereka ini adalah peminat hujan... kenapa mereka ini tidak boleh di terima seperti mana kamu semua mahu diri kamu di terima....opss jangan kata ini semua di sebabkan agama kamu. siapa kamu untuk menentukan yg mereka ini golongan yg hina di dalam agama kamu... siapa kamu untuk menghina mereka, kamu yakin apa yg kamu buat benar di sisi agama kamu?? kebencian, pengadilan.... serahkan lah sahaja semua itu pada tuhan kamu untuk mengadilinya..... kamu malah ulama2 yg ada sekarang tidak selayaknya untuk menentukan semua itu.... jika ingin bercakap ttg agama, ambil ia sepenuhnya.... jgn jadi orang yg selektif.... org yg selektif dalam agama[islam] adalah sama seperti orang munafik.... jadi tinggalkan lah dunia musik yg melalaikan serta mengundang banyak bentuk maksiat, percayalah perkara yg sama akan di perkatakan oleh ulama2 dalam islam jika di tanya ttg musik kamu.... tetapi ketika itu, saya ada bersama kamu semua, mempersoalkan ulama2 itu.... siapa kamu untuk mengadili kami semua.

homophobia adalah satu penyakit... penyakit hati... terima seadanya golongan untuk memulihkan penyakit hati kamu kerana semua manusia adalah sama.... tidak perlu di lihat dari sudut seksualiti mereka....
memetik kata2 penulis entry ini...
"Cuba jadi peminat yang berfikir, dan berfikiran terbuka." jika penulis ini benar2 berfikir secara terbuka, saya yakin dia tak akan ada kebencian pada golongan gay dan lesbian.... saya yakin dia bukan homophobia, seksis, rasis dan sama dengannya.

saya benar2 berharap penulis entry bertindak seperti apa yg dia tulis. Berfikir secara terbuka. terima kasih.

Anonymous said...

enny saya rasa apa yg nak di sampaikan di sini ialah tak perlu caci hujan kerana perangai mereka (kalau betol mereka salah), mereka juga manusia, mcm kau dan aku, berulang2 buat kesilapan...perlukah kita dicaci dgn setiap kesilapan yg kita lakukan? adanya mereka di mata public sebagai karyawan musik...oleh itu mintak adili dengan karya mereka bukan dgn perangai mereka. biaq pi laaa klu perangai drg tak best (klu tak best la)...bukan misi drg jadi role model.

saya bukan nak mengiya kan yg salah atau menidak kan yg betul. saya bukan bercakap pasal ugama mahupon budaya. saya bukan mencaci mahupon menyanjung. saya hanya pencinta musik.

Kita ada kuasa memilih, saya memilih untuk melihat, mendengar dan memperlaku yg positif...

Sekian,

Peminat Hujan yang bukan anti homo

Anonymous said...

aku sokong.


biarlah dia anti homo , hak individu jugak.

biarlah harga mahal. kalau x mampu jangan la amik.
sama je macam konsep "expected salary" kalau nak cari kerja. nak taruk value diri RM500 je? kalau bodoh lain la...

kalau tak nak amik gamba , pedulik lah. semua ada hak masing-masing.takkan pasal tu nak marah.


oh. sekian saya sokong hujan..oh baby. oh

Hujan Ke Liverpool said...

@ enny:
Quote "saya fikir mmg muzik mereka sedap di dengar, tak di nafikan mereka berbakat."

Setidak-tidaknya kita ada satu pendapat yang sama. Mereka ahli muzik. Bagi aku, sebagai ahli muzik itu saja yang relevan.

Tak perlu susah-payah nak mencari salah-silap orang. Kalau dicari, mestilah ada yang dijumpai, sebab kita semua manusia. Tak perlu cakap pasal agama, aku tak sentuh hal agama pun. Kamu jumpy kenapa? Kononnya nak pre-emptive strike kat aku lah ni. Aku hanya akan biarkan hujah-hujah berkait agama yang kamu utarakan, supaya kamu tahu bahawa aku tak peduli sedikit pun.

Aku berfikiran terbuka, tidak homophobic, tidak racist, tidak sexist. Aku pernah berfikiran Malay-Ultra, tetapi sekarang tidak lagi. Aku ada kawan-kawan gay, lesbian, orang-orang negara lain dan bangsa lain dan kawan-kawan aku termasuk lelaki, perempuan dan yang dua alam. Kamu ada?
Aku pernah bekerja di Gay Pride Celebration Festival di Manchester bersama kawan-kawan gay aku. Kamu pernah?

Neil Gaiman pernah berkata, "It has always been the prerogative of children and half-wits to point out that the emperor has no clothes. But the half-wit remains a half-wit, and the emperor remains an emperor."

Half-wit = kamu
Emperor = yang pasti bukan kamu

Untuk memandu point saya pulang (haha) dipersilakan menikmati satu quote lagi dari Neil Gaiman: "The tricky thing about freedom of speech is you also have to fight for the kind of freedom of speech that you don't agree with."

That is all.

Anonymous said...

yeah ini la pandangan yg paling sesuai pasal isu nih...

ATTITUDE?pam saja dalam jambannn!
LAGU BEST?LAYAN SAJAAAA...
MAHU FUCK?FUCK SAJAAAA...

KAMI RAINGERS TAK KESAH PUN~

-azizulhakim-

Anonymous said...

aku sgt setuju dgn kata2 bdk atas tu.

aku quote balik ya. sbb aku rase bende yg sama. org lain pon rase gak aku rase.

"hujan:

-sombong (bole tgk kat youtube. tgk noh dah cukup)
-bayaran tggi. (baru ade EP je kot)
-meninggi diri. (nk salam pon nk xnk je)
-memilih perempuan. (nk pmpuan hot je -tgk PR dan team rainger dah cukup)
-berbicara ttg agama. (smbil pgg gtar dan memetiknye)"


common bro,noh and kwn2 seangkatan korang, kareem ke joun ke kan.
bende ni sgt2 obvious. ramai org ckp and aku pon lalui nye. so bende ni betol.
so bile ramai org membenci tu rasenye adalah hukuman hujan tuk berubah or minx maaf secara terbuka sebb org ramai dah cerca hujan secara terbuka.


aku juga org jb. dan jgn sempitkan kepala ya.
benci bukan bertempat.
org2 kl juga ramai membenci hujan. lagi2 organizer.
sorg due organizer yg aku kenal ckp terpakse cancel amik hujan.
nk payment smpai 1k,2k dgn tahap ade demo and ep je? mmg lagu hujan sedap. abis lagu org lain xsedap? nk abiskan duit kat kau je. 1 lagu rm200 tuk live perform? adoi masak ar camtu bro.
so anak2 skinny pants harap phm klau hujan perform live xbyk lagu.
sbb 1 lagu dikire dgn duit bg hujan.
aku laluinye sndiri di kl. di mana?
Kuala Lumpur.
(mcm mawi beb. 1 lagu rm12k!)
xpecaya mawi dibayar sbyk tu? tnye bdk2 KUITTHO yg pnggil mawi tuk project konsert kat kolej dulu. tnye bape die byr mawi tuk 1 lagu. ni contoh je beb.
aku xtipu.


so ape mamat atas tu ckp mmg ade betol. bukti die ckp pon aku ade tgk. so betol. ape korang nk ckp?


noh nk jadi mcm aru/koffinkanser kot.

bdk2 skinny pants kenal aru x?

aritu die ade kuar kat tv3,melodi.


tp awal sgt la noh kau nk jadi mcm aru.
aru tu jgn ckpla payment tuk band die.
so harap pham apesal koffin xde gigs.

pasni hujan ikut jejak langkah koffin la ye. iaitu xde gigs.
rasekan!



konklusi nye pada aku.

organizer benci hujan sbb payment.
bdk laki benci hujan sbb pmpuan hot xsuke kat dorg.
bdk pmpuan benci hujan sbb hujan xlayan dorg.
band2 benci hujan sbb iri hati.
ramai org benci hujan sbb local scene maksud die bkn hujan.
bdk lesbo and gay benci hujan sbb noh kutuk dorg.
and noh dibenci sbb sombong and meninggi diri.


so complete la pembencian terhadap hujan.
pasni hujan nk main katne?
jomheboh? rtm?
jelas lah sape yg dtg show2 mcm tu.


so tabahkan hati ye. berjaga diri di masa hadapan.

salam.

//refer blog little story ye.

Suffian Salim said...

Wow...nice writting, anyway aku tak berpihak kps mane² pun tapi aku agak terkejut bila ada kisah dimana seorg hamba Allah pergi berjumpe budak² HUJAN and mintak dorg tarik balik kate² tentang golongan gay , dan mereka bercakap kalau mereka tarik kate² tu bermakna islam kalah..Wow are they try to be ustaz or what?? come on jgn libatkan hal agama kalau kite tak cukup mahir tentang agama..sbb dlm islam xde suruh buat band pun, xde suruh main gig pun, and the best think fikirlah sebelum bercakap, adekah golongan gay tu buat salah dekat HUJAN?? dan bagaimana kalau ade dikalangan adik beradik atau saudara-mara budak² hujan ni gay?? what should they do?? bunuh?? lemparkan kate² keji?? islam x suruh buat bende tu..kite ade akal fikiran, kite boleh berfikir..menyisihkan seseorang adelah tindakan yg tak elok..kan lebih baik bagi motivasi..
Aku suke HUJAN sebab lagu² mereka sedap walaupun vokal mereka amat mendatar..but its ok..
tp cubelah berfikir sebelum mengeluarkan kata²..hope anda semue dpt renungkan..

Anonymous said...

Wow...nice writting, anyway aku tak berpihak kps mane² pun tapi aku agak terkejut bila ada kisah dimana seorg hamba Allah pergi berjumpe budak² HUJAN and mintak dorg tarik balik kate² tentang golongan gay , dan mereka bercakap kalau mereka tarik kate² tu bermakna islam kalah..Wow are they try to be ustaz or what?? come on jgn libatkan hal agama kalau kite tak cukup mahir tentang agama..sbb dlm islam xde suruh buat band pun, xde suruh main gig pun, and the best think fikirlah sebelum bercakap, adekah golongan gay tu buat salah dekat HUJAN?? dan bagaimana kalau ade dikalangan adik beradik atau saudara-mara budak² hujan ni gay?? what should they do?? bunuh?? lemparkan kate² keji?? islam x suruh buat bende tu..kite ade akal fikiran, kite boleh berfikir..menyisihkan seseorang adelah tindakan yg tak elok..kan lebih baik bagi motivasi..
Aku suke HUJAN sebab lagu² mereka sedap walaupun vokal mereka amat mendatar..but its ok..
tp cubelah berfikir sebelum mengeluarkan kata²..hope anda semue dpt renungkan..

Anonymous said...

welll...aku sokong hujan.... yang salah tetap salah... gay, lesbian, dua alam itu sgt jelas akan salahnya..... (walaupun aku ada kawan macam tuh) kenapa tak nak kutuk... agama Islam pun mengutuk golongan ini..malah laknat untuk golongan ini... malah sekalian alam mahu mengutuk pun tidak ada salahnya, tetapi kita sesama Islam tugas kita meng-arahkan kepada yang betul dan benar....
sesuatu yang tidak betul dgn org kita ialah kita cepat marah apabila org mengutuk yang sudah memang jelas salah, tetapi tidak ada yang marah apabila memberi sokongan kepada yang salah (gay, lesbian)kenapa???? sepatutnya org yang sokongn kepada golongan ini lah perlu kita marah....
walaupun HUJAN main band yang memang tidak patut ada dalam Islam (ini melalaikan) yang salah tetap kita kena akui ia adalah SALAH walau siapa yang berkata.....